Loopbaantips - hoe je een goede collega bent
Iedereen op kantoor heeft z’n eigenschappen, trekjes en gebruiken, zowel positief als negatief. Als jij wilt dat er positief over je gepraat wordt en de relaties tussen je collega’s goed zit. Kan je er maar beter niet om bekent staan dat je de collega bent met irritante eigenschappen. Er zijn manieren om dit te voorkomen zodat mensen jou als een goede collega zien.
Communiceer duidelijk, goede communicatie op de werkvloer is erg belangrijk. Het is dan ook erg vervelend wanneer een collega niet naar je luistert en daardoor miscommunicaties ontstaan. Neem de tijd om naar je collega’s te luisteren, en in je op te nemen wat zeggen, maak desnoods wat aantekeningen. Wees ook duidelijk en niet wollig met je email berichten, zodat de ander begrijpt wat je bedoelt en er geen eigen interpretatie aan hoeft te geven.
Houd het geluid beperkt
Misschien heb je het zelf niet door maar je kunt best veel geluid op je werkplek maken met de meest simpele dingen. Het kan de waaier zijn die je (als enige) aan hebt staan omdat jij het warm vindt. Of je luistert muziek via je hoofdtelefoon of oordopjes maar hebt het geluid zo hard aanstaan dat je collega’s naast je het ook kunnen horen. Wanneer je een meeting hebt, schakel jij je telefoon niet door, waardoor deze steeds over blijft gaan wanneer je weg bent. Als je een conference call hebt maak gebruik van een hoofdtelefoon zodat andere niet mee hoeven te luisteren.
Let op jezelf
Het is niet jouw taak om op andere te letten, staar dus niet naar de beeldschermen van collega’s. Als een collega net een telefoontje heeft gehad en ophangt maak dan geen opmerking daarover, sommige vinden het niet prettig als ze het idee hebben dat je meeluistert. (Iets wat ze waarschijnlijk zelf ook doen). En hoewel er weinig privacy op de werkvloer is, geef ze niet dat idee door gedrag te vertonen wat het gevoel benadrukt.