Loopbaantips - Leer anticiperen
Anticiperen tijdens je loopbaan kan heel belangrijk zijn. Komt er een functie vrij binnen je bedrijf waar jij wel oren naar hebt? Anticipeer op tijd en krijg die baan. Gaat het slecht met het bedrijf? Anticipeer op tijd en verkas voordat je ontslagen wordt.
Heb je moeite met anticiperen? Kijk dan eens naar onderstaande tips.
- Ken het bedrijf waar je werkt. Ken ook de medewerkers en vakgebied. Met die kennis kun je beter problemen oplossen en gemakkelijker verbanden leggen tussen situaties en/of verhoudingen. Ervaring is meestal essentieel voor het herkennen van terugkerende patronen op het werk. Door het toepassen van je mensenkennis kun je bijvoorbeeld beter conflicten hanteren.
- Neig je naar overbezorgdheid, probeer dan een evenwicht te creëren in je verwachtingspatroon. Als je meent dat een bepaalde ontwikkeling negatief is, zoek dan ook naar positieve kanten. Dit werkt relativerend en voorkomt zwart-wit denken en pessimisme.
- Probeer zoveel mogelijk – met name bij de menselijke verhoudingen – je emoties onder de duim te houden. Neem afstand van je eigen gevoeligheden en bekijk de situatie vanuit het perspectief van een ander. Vaak kun je zo iemands gedrag veel beter begrijpen en er vervolgens goed op inspelen, dan wanneer je blijft hangen in het verdedigen en rechtvaardigen van je eigen ideeën en gedrag.
- Wees integer. Stel jezelf niet op als de wijze goeroe die het altijd bij het rechte eind heeft. Laat altijd ruimte open voor andere inzichten en mogelijkheden. Met een dergelijke houding ga je nooit af, ook al pakken je voorspellingen toch anders uit.