Marketing: Ik wil aandacht!
Ik raak nog wel eens aan de praat met mensen over marketing. En als er over marketing gesproken wordt, dan denkt men vaak aan de P van promotie: websites, folders, logo’s. Ik neem al niet meer de moeite om te vertellen dat deze zaken een onderdeel zijn van de bredere term communicatie. Of beter: marketingcommunicatie. Marketingcommunicatie is cruciaal voor een bedrijf. Dat gebeurt gepland of ongepland. Zo zegt het uiterlijk van een vertegenwoordiger iets over het bedrijf alsmede de prijs of het kantoor. Alle factoren bij elkaar zorgen voor een bepaalde indruk bij de ontvangende partij. Sommige bedrijven realiseren zich dat en hebben een integrale marketingcommunicatie. Daarbij zorgen ze voor een harmonieus en samenhangend geheel.
Het begrip promotie valt dus binnen het begrip communicatie. Promotie is gericht op de overdracht van ondernemingsboodschappen, het stimuleren van het merkbesef, de interesse voor het merk en de aankoop van de producten / diensten. In de praktijk wordt gebruik gemaakt van reclame, verkooppromotie, public relations en verkopers. Promotie is alleen effectief als het de aandacht van mensen trekt. En dat is lastig tegenwoordig. We worden overspoeld door boodschappen op radio, televisie, gedrukte media, e-mail en internet. En het merendeel van deze boodschappen komt niet aan: gaat het ene oor in en het andere weer uit, belandt in de prullenbak of wordt weggeklikt.
Oplossing
Er is ook een oplossing. Het kost alleen wel wat tijd om dat uit te zoeken. Het is zaak om jezelf te verdiepen in jouw doelgroep en hoe zij hun aandachtstijd verdelen. Maar als je dat weet, dan ben je er nog niet. Want hoeveel aandacht krijgt jouw onderneming? Gaan mensen tot actie over? Aandacht leidt niet meteen tot kopen. Daarvoor zul je weer koopprikkels moeten inbouwen (op websites wordt dit call to action genoemd). Weten jullie hoe jouw doelgroep hun aandachtstijd verdeelt? En hoe zorgen jullie ervoor dat ze overgaan tot actie?
Auteur: René van der Zaag, Zaleco trainingen en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.