Marketingtips - Verkoopstrategie Social Sales
In een ander artikel heb ik het over de zes stappen in acquisitie gehad. Eén van de technieken die ik daarin besproken heb is netwerken. Netwerken kun je op twee manieren: door middel van sociale media (online netwerken) en door face-to-face contact met mensen (zeg maar offline netwerken). Netwerken is een zeer effectieve manier om aan nieuwe klanten te komen. Bedenk dan wel dat er voor- en nadelen aan zitten. Zo is netwerken niet de snelste route naar resultaat (omzet) en het kost ook veel tijd. Daarentegen is het een goedkope manier in vergelijking met andere technieken.
Een nieuwe term die in opkomst is in verkoopland is ‘Social Sales’. Het is een mengvorm van offline en online netwerken. Een aantal acquisitietechnieken worden daarin met elkaar vermengd. Het voorbeeld van iemand die daar heel goed in geslaagd is, is Deo Boedhai van Deoprinting. Hij is heel actief op sociale media. Hij heeft meer dan 1000 volgers op Twitter en ontvangt offerte-aanvragen en orders via dit medium. Op LinkedIn heeft hij een eigen groep aangemaakt, waar actief gereageerd wordt op discussies die er gevoerd worden. Ook via LinkedIn krijgt hij offerte-aanvragen en orders. De online kant van zijn sociale verkoop heeft hij prima voor elkaar. Hij hoeft hier bijna geen geld aan uit te geven.
Offline netwerken
Daarnaast gaat hij naar heel veel netwerkbijeenkomsten. Daar spreekt hij mensen en, heel belangrijk bij netwerken, verbindt mensen met elkaar. Doordat hij mensen persoonlijk spreekt en ziet, leren de mensen hem kennen. Dat schept vertrouwen. En vertrouwen is de basis van zaken doen. In de gesprekken verwijst hij mensen naar zijn Twitter en Linkedin profielen en vraagt hij of ze hem willen volgen. Zo brengt hij de online en offline instrumenten met elkaar in verbinding. Tevens staat hij op beurzen, bezoekt hij beurzen en organiseert hij zijn eigen netwerkevents. Hij hoeft hier bijna geen geld aan uit te geven.
De kracht van social sales
De kracht van netwerken zit ‘m niet in de mensen die je kent, maar in de mensen die jouw kennissen kennen. Feitelijk wil je dat de mensen in jouw netwerk, jou gaan promoten bij de mensen die zij kennen. Je zorgt ervoor dat je allemaal ambassadeurs maakt van jouw bekenden. Daarmee krijg je een enorm groot verkoopteam die je helemaal niets kost! Dat is de kracht van social sales. Deo heeft dit principe heel goed begrepen en past dit succesvol in de praktijk toe. Er zit echter ook een schaduwkant aan het verhaal. Ik noemde al dat de resultaten langzaam komen. Daarnaast kost het enorm veel tijd; je kunt er 24 uur per dag mee bezig zijn (en dat is Deo ook). En het kan zich tegen je keren. Doe je een keer iets goed fout, dan is het netwerk daar razendsnel van op de hoogte. Maar heb je geduld, ben je een mensenmens en heb je een product of dienst dat zich leent om via netwerken verkocht te worden, dan is op deze manier van verkopen een krachtige optie.
Auteur: Rene van der Zaag
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.