Marketingtips - De elevator pitch en pecha kucha
Pecha Kucha stamt af van het Japanse woord ‘Prietpraat’. In 2003 is het concept bedacht door Astrid Klein en Mark Dytham.
Wat is een Pecha Kucha?
Tijdens een Pecha Kucha wordt meestal een product of idee gepresenteerd. Hierbij geven de deelnemers een diavoorstelling (bijv. met LibreOffice Impress) die 6 minuten en 40 seconden duurt. In totaal worden er 20 dia’s vertoond die precies 20 seconden worden getoond. Dit wordt van tevoren geprogrammeerd in het presentatieprogramma. Hierdoor wordt degene die de presentatie geeft, gedwongen het verhaal kort te houden en alleen de essentiële punten te vertellen. Het publiek weet dat het verhaal niet langer dan 6:40 minuten duurt en kan dus niet verveeld raken. Er wordt in verschillende steden over de wereld speciale avonden gehouden.
Het eerste verschil tussen de pecha kucha en de elevator pitch is natuurlijk de lengte. Een elevator pitch duurt maximaal een minuut. Daarnaast vindt een elevator pitch plaats in een informele setting en een pecha kucha in een formele. Tot slot wordt de elevator pitch niet ondersteund door dia’s.
Overeenkomsten Pecha Kucha en Elevator Pitch
Bij een pecha kucha wordt uw verhaal ondersteund door beelden. Toch speelt bij beide vormen de lichaamstaal en wat er gezegd wordt een grote rol. Maar ook de structuur van het verhaal kan voor beide presentatievormen gebruikt worden: AIDA, kop-romp-staart, Situatie-Spanning-Vertellen-Sluiten en de 5 vragen methode.
Auteur: René van der Zaag, Zaleco trainingen en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.