Marketingtips - De mini elevator pitch
In mijn blog heb ik al verschillende artikelen over de elevator pitch geschreven. En daaruit blijkt dat je de elevator pitch op verschillende manieren kunt uitvoeren. Er is echter nog een manier om je elevator pitch vorm te geven. Ik noem het de mini elevator pitch.
Ik was op een bijeenkomst waar Harro Willemsen een verhaal hield over verkopen. Daarin vertelde hij ook over de elevator pitch. Hij kwam daarin met een heel origineel idee. Ik noem het de mini elevator pitch. Deze variant van de elevator pitch bestaat uit maximaal 10 woorden. Hoe werkt het?
Een voorbeeld
Laat ik het uitleggen met een voorbeeld. Mijn trainingen zijn voor kleine ondernemers en kosten belachelijk weinig. In eerste instantie denk je dat het helemaal niet mogelijk is om voor zo'n prijs een training te geven. Dit concept past Easyjet ook toe. Zij hebben ook belachelijk lage prijzen voor vluchten. In eerste instantie denk je: dat kan helemaal niet. Toch is het een bloeiend bedrijf. Je kunt mijn trainingen dus vergelijken met Easyjet. Dus is mijn mini-elevator pitch de volgende: “Ik ben ben de Easyjet onder de verkooptrainingen”, en vervolgens zeg ik niets meer. Wat ik merk is dat mijn gesprekspartner dan ook even stil is. Vervolgens zie je dat het kwartje valt en begrijpen ze meteen wat ik doe.
Metaforen
Dit concept kun je met verschillende metaforen toepassen. Zo kun je dus andere, bekende bedrijven nemen, maar ook bekende personen. Zo introduceert Harro zich als de 'Johan Cruijf van de verkooptrainers'. Of je neemt een stad als voorbeeld. Of een dier. Het is een zeer krachtige manier om met één beeldspraak jezelf of je bedrijf neer te zetten.
Auteur: René van der Zaag, Zaleco trainingen en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.