Marketingtips - Hoe schrijf je een marketingplan?
Een marketingplan is een plan waarin staat hoe je de markt gaat benaderen en bewerken. Dit begint op strategisch niveau en eindigt op operationeel niveau. Voor een marketingplan zijn meerdere structuren beschikbaar, maar ik gebruik bij voorkeur de onderstaande indeling.
Bij voorkeur in een mindmap
Voorheen maakte ik het plan in een tekstverwerker, maar tegenwoordig geef ik de voorkeur aan een mindmap. Een voordeel hiervan is dat het heel gemakkelijk is een hoofdstuk toe te voegen of om de structuur te wijzigen. Er is een aantal gratis, zogenaamde open-source, software programma’s waarmee je dit kunt maken bijvoorbeeld Freemind en XMind. Nadat de mindmap klaar is, kan het met 1 druk op de knop tot een Word- of LibreOffice-document omgezet worden.
Hoofdvragen
In de structuur staan 4 hoofdvragen centraal. De eerste vraag is: hoe is de situatie nu? Met andere woorden, wat is het vertrekpunt. Daarna volgt de vraag hoe het moet worden en hoe dat bereikt kan worden. Tot slot check je regelmatig of alles volgens plan gaat. Dit is in het kort hoe een marketingplan geschreven wordt.
Stap 1. Hoe is de situatie nu?
De huidige situatie wordt beschreven op 5 niveau’s. Het eerste niveau is het strategische niveau. Daarin wordt bijvoorbeeld beschreven wat de organisatie doet (kernactiviteit) en wat het doel van de organisatie is (missie). Het volgende niveau is het interne niveau. Daarin worden alle afdelingen in de organisatie afgegaan en worden de sterke en zwakke punten in kaart gebracht. Het externe macro niveau is het 3e niveau dat behandeld wordt. Hierbij wordt de economische, politieke en technische ontwikkelingen beschreven die invloed hebben op de organisatie. Op het 4e niveau wordt hierop verder ingezoomd: het externe meso niveau. Hierin worden de markt, concurrenten, afnemers, leveranciers en distributiekanalen geanalyseerd (alternatief: 5 krachten model van Porter). Dit wordt kort, puntsgewijs samengevat in kansen en bedreigingen. Tot slot wordt de huidige marketingmix geanalyseerd. De gemakkelijkste methode is door gebruik te maken van minimaal de 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie. Naar keuze kunnen daar nog andere P’s aan toe worden gevoegd. Hiermee is de analyse van de huidige situatie afgerond.
Stap 2. Hoe moet de situatie worden?
Door de sterke en zwakke punten uit de interne analyse en de kansen en bedreigingen uit de externe analyse in een confrontatiematrix tegenover elkaar te zetten, komt glashelder naar voren wat er gedaan moet worden. In een brainstormsessie kunnen er oplossingen (strategische opties) geformuleerd worden. Probeer zoveel mogelijk ideeën naar voren te brengen en niets uit te sluiten. Na de brainstormsessie wordt er geanalyseerd welke strategische opties er het best uitvoerbaar zijn en wordt er zo prioriteiten aan vast gehangen. Uiteindelijk zal er een keuze gemaakt moeten worden. Dat kan betekenen dat er 1 optie of een combinatie van opties gekozen zal worden.
Stap 3. Wat moet hiervoor gedaan worden?
Tot slot wordt er per P ingevuld wat er gedaan moet worden om de gekozen optie te doen slagen. Hoe concreter dit gebeurt, des te succesvoller het marketingplan zal zijn.
Stap 4. Gaat alles volgens plan?
Nadat het marketingplan is opgesteld, houdt het verhaal niet op. Controleer of alles volgens plan verloopt. Als er iets in de externe macro factoren verandert, dan heeft dat gevolgen voor het plan. Hanteer het plan niet zo rigide dat hierop niet ingespeeld zou kunnen worden. Goede plannen hebben de flexibiliteit om in te spelen op veranderingen.
Het schrijven van een marketingplan is niet gemakkelijk. Schakel dan ook de hulp van een professional in. Hij of zij heeft al vaker een marketingplan geschreven en dus veel ervaring hierin. Of volg
Auteur: René van der Zaag, Zaleco trainingen en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.