Marketingtips - Hoeveel zijn websitebezoekers waard?
Het is een vaak gestelde vraag, waar vele marketeers niet snel een antwoord op hebben: hoeveel zijn de bezoekers op je website nu waard? En daarmee gerelateerd de vraag: hoeveel reclamebudget kun je besteden aan één bezoeker?
Om dit te kunnen bepalen zullen er een aantal zaken gedefinieerd moeten worden.
- Totaal aantal verkopen
- Omzet
- Kosten
- Aantal unieke bezoekers
1. Bereken de winst
Bereken de winst over een periode, bijvoorbeeld 6 maanden. Verminder de omzet (ex btw) daarvoor met je kosten. Je winst bereken je door je omzet (ex BTW) te verminderen met je kosten.
2. Winst : unieke bezoekers
Deel de winst van de zes maanden door het aantal unieke bezoekers dat je in die zes maanden op je website hebt gehad.
Een voorbeeld
- Bereken de winst
- Omzet van januari tot en met juni = € 35.000
- Kosten van januari tot en met juni = € 10.500
- Aantal unieke bezoekers januari tot en met juni = 25.500
- Winst = omzet min de kosten = €35000 - €10500 = €24.500.
- Winst gedeeld door unieke bezoekers = €24500 / 25.500 = 0,96
- De waarde per unieke bezoeker is dus € 0,96.
Bezoekers inkopen
Je kunt vaak bezoekers inkopen via affiliate programma's, zoals Tradetracker, Daisycon en M4N, maar ook via Google Adwords. Als je nu dus bezoekers in kunt kopen voor minder dan € 0,96 maak je winst. Is de inkoopwaarde per bezoeker € 0,50 dan maak je dus € 0,46 winst per bezoeker! Let hierop bij advertentiecampagnes.