Marketingtips - Heeft banneren nog nut?
Hoe vaak klik je op een banner? Het zal niet vaak zijn, of jij bent één van de uitzonderingen. Daarom is de vraag al gauw: heeft banner adverteren nog nut of kun je beter Google ads of andere soort advertenties inzetten?
De reden dat banners zoals we ze normaal kennen zo slecht scoren komt door de bannerblindheid. We zijn zo gewend aan al die banners dat we er 'langs' kijken. De aandacht wordt er niet meer naar toe getrokken. Er zijn echter wel methodes om adverteren met banners tot een succes te maken.
- Probeer de bezoekers een vraag te stelling in je reclamebanner. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit het clickpercentage (ctr) ten goede komt
- Staar je niet blind op de 'gangbare' vormen, maar maak vooral gebruik van andere formaten. Om bannerblindheid te voorkomen kun je de banner bijv. een formaat 200 bij 400 geven, ipv het gebruikelijke 468 bij 60 pixels. Of zorg dat je niet het hele venster gebruikt, maar slechts een gedeelte. Een vrijstaande afbeelding trekt veel meer aandacht
- Als het mogelijk is: een windows uiterlijk helpt, omdat bezoekers dan eerder zijn geneigd om actie te ondernemen
- Test verschillende bannervormen en types. Je weet niet hoe een doelgroep reageert. Testen is van levensbelang. Kleuren
- Met testen komt ook het bijhouden van statistieken. Zonder gegevens weet je niets. Gebruik bijv. Google Analytics om te testen hoe vaak er vanuit diverse websites geklikt wordt op de banner.
- Kies websites uit voor je banner waar weinig banners op staan. Je banner wordt minder waard naarmate er meer banners op de site staan.