Marketingtips - zakelijk netwerken
Als kleine onderneming kun je heel veel geld uitgeven aan advertenties en reclame. De vraag is echter of dit geld effectief besteed is. Een slimmere manier om aan nieuwe klanten te komen is netwerken. Dit kost weinig geld (wel veel tijd) en levert uiteindelijk meer op. Hieronder vind je een aantal tips om effectiever, zakelijk te netwerken.
Wees zuinig op jouw relaties
De relaties die je hebt, kunnen je verder helpen. Wees er dan ook zuinig op. Besteed aandacht aan je relaties, juist op de momenten dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Maak ook regelmatig een backup van je bestanden (en bewaar de visitekaartjes).
Zorg voor een actueel adressenbestand
Niets is zo vervelend als je contact zoekt met iemand en de gegevens kloppen niet meer. Daarom is LinkedIn zo handig. Als iemand een andere baan krijgt, kun je nog steeds die persoon contacteren. Sterker nog, je kunt die persoon feliciteren met de nieuwe functie.
Vraag niet teveel
Het is goed om vragen te stellen in je netwerk. Daar is netwerken ook voor bedoeld. Naast vragen, geef je zelf ook veel terug aan je netwerk. De kunst is dat je meer geeft dan vraagt. Immers, als je iets gegeven hebt, kun je gemakkelijker iets terug vragen.
Wees gemakkelijk en open in de communicatie
Zorg ervoor dat jouw contacten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Zet op je website, visitekaartje en andere uitingen hoe men jou kan bereiken. Als iemand iets aan je vraagt, reageer er dan ook snel op.
Begrijp dat anderen soms terughoudend zijn
Niet iedereen is gewend te netwerken. Houd daar rekening mee. Zeker bij een nieuw contact zal er eerst vertrouwen opgebouwd moeten worden. Dat kost tijd.
Wees bereid royaal te geven
Hoe meer je geeft, des te meer je terugkrijgt of terug kunt vragen; reciprociteit. Dit is de essentie van netwerken. Kom je alleen maar dingen halen, dan zal dat in het begin lukken. Op een gegeven moment krijgen mensen dit door en stoppen ze met jou te helpen.
Weet wat je te bieden hebt
Bedenk van tevoren goed wat je jouw netwerk te bieden hebt. Soms kunnen dat kleine dingen zijn, waarvan je zelf niet het besef hebt dat het belangrijk voor iemand kan zijn. Als je bijvoorbeeld veel weet van tuinieren, dan kun je iemand dus adviseren over zijn/haar tuin. Het hoeft niet altijd iets zakelijks te zijn wat je te bieden hebt.
Zorg voor gevarieerde contacten in uw netwerk
Van nature zijn we geneigd naar dezelfde soort mensen toe te gaan. Dat is op zich prima, echter het beperkt je paradigma (wereldbeeld). De uitdaging in netwerken ligt in het leggen van contacten met mensen die je normaal gesproken niet zo snel zou opzoeken. Hierdoor krijg je een gevarieerd netwerk. Dit kan jouw creativiteit stimuleren.
Netwerken is voor een kleine onderneming heel belangrijk. Het lijkt zo gemakkelijk; een beetje praten met iedereen en dan maar hopen dat je tot zaken kunt komen. Echter netwerken houdt veel meer in. Wil je effectief gaan netwerken, dan kun je een training daarin volgen. Je zult zien dat het rendement jouw netwerkactiviteiten omhoog vliegt.
Auteur: Rene van der Zaag
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.