Ontwikkelen van training doelstellingen
Het ontwikkelen van een trainingsplan of leerplan voor lessen bevat veel gedetailleerde en specifieke informatie, afhankelijk van wat er wordt onderwezen. Terwijl de specifieke training stappen noodzakelijk zijn, zal het vaststellen van training doelstellingen vanaf het begin, helpen om een succesvolle training te verzekeren. De training doelstellingen moeten duidelijk en relevant zijn, en heel belangrijk, zij moeten aan de groep meegedeeld worden dat de training zal ontvangen. Zet de training doelstellingen op papier, en zorg dat zij in het training handboek of het leerplan staan.
- Beschrijf de prestatie die verwacht wordt. De taak die tijdens de training zal worden onderwezen of worden geperfectioneerd moet goed gedefinieerd zijn. Een geschreven doelstelling moet een actiewerkwoord bevatten dat zichtbaar is en kan worden gemeten. Gebruik woorden die de student precies vertellen wat hij of zij moet doen, en vermijd taal die dubbelzinnig of subjectief kan zijn.
- Leg de voorwaarden waaronder de taak zal worden uitgevoerd uit. Een doelstelling moet een beschrijving van de omstandigheden omvatten. Verstrek details die beschrijven onder welke omstandigheden de taak of taken zullen plaatsvinden. Zeg welke hulp -en steunmiddelen gebruikt kunnen worden, met inbegrip van leerboeken, formulieren, leerprogramma's, enzovoorts. Als de taak in de openlucht is, zullen omgevingsomstandigheden ook moeten worden besproken.
- Stel normen vast. Beschrijf wat verwacht wordt van de student om aan de training doelstelling te voldoen. De minimaal aanvaardbare normen moeten in de geschreven training doelstellingen staan. Definieer hoe de normen zullen worden gemeten.
- Gebruik het SMART acroniem om ervoor te zorgen dat de training doelstelling zal werken. SMART staat voor specific (specifiek), measurable (meetbaar), attainable (haalbaar), relevant (relevant) en time-bound (tijdsgebonden). Dit systeem wordt gebruikt door bedrijfs- en overheidsleiders en training managers om efficiënte trainingsprogramma's te maken en te onderwijzen.
- Zeg precies wat de leerling moet weten en wat hij of zij met specifieke doelstellingen moet doen. Alle doelstellingen moeten duidelijk gedefinieerd worden en niet ter discussie kunnen staan of anders geïnterpreteerd kunnen worden.
- Observeer en kwantificeer het gedrag met meetbare doelstellingen. De doelstellingen moeten consistent voor elke leerling zijn, en een standaardevaluatie hebben.
- Zorg dat de taak of de actie iets is dat eigenlijk kan worden volbracht met haalbare doelstellingen. Leerlingen tot mislukking doemen zal resulteren in onvervulde doelstellingen en gedemoraliseerde studenten.
- Zorg dat deze taak belangrijk en noodzakelijk is, met relevante doelstellingen. Er zou niets willekeurig of optioneel moeten zijn aangaande de taken die in de doelstellingen staan.
- Zorg voor haalbare uiterste datums en management programma's met tijdsgebonden doelstellingen. Er kunnen geen onbepaalde taken in efficiënte doelstellingen staan. Uiterste datums moeten worden gezet en gehandhaafd.
- Zorg dat er een doelstelling voor evaluatie is. Evalueer de leerlingen, en bied de leerlingen de kans om de training te evalueren.
Trainingsplan tips
- Vraag mensen om input nadat de training doelstellingen zijn geschreven. Spreek met mensen met ervaring in educatie, om te verzekeren dat de doelstellingen duidelijk zijn.
- Herinner dat u de doelstellingen zichtbaar houd. Als zij tijdens een vergadering of een presentatie worden genoemd, schrijf ze op een flipover, of zet ze elektronisch op een scherm. Als de doelstellingen deel van een boek of handboek zijn, wijd een pagina of pagina's aan een overzicht ervan.
Cursussen Train-de-trainer
Kijk ook eens bij de diverse train-de-trainer cursussen op Cursusvoor.nl