Ontwikkelen van trainingsmateriaal
Trainingsmateriaal is een noodzakelijk deel van elk programma en alsmede elke activiteit die het verwerven van kennis en het behoud daarvan met zich meebrengt. De beste benadering bij het ontwikkelen van trainingsmateriaal is door te beginnen met het opleidingsplan en de beschikbare middelen te onderzoeken. Afhankelijk van de leerdoelen en de lengte van het trainingsprogramma, kan het trainingsmateriaal werkboeken, trainingshandleidingen, computerondersteunde lessen en audiovisuele hulpmiddelen bevatten. Hier zijn een paar strategieën om trainingsmateriaal te ontwikkelen.
- Identificeer de doelstellingen van het trainingsprogramma. Het doel kan zijn om managers van het computerlokaal te leren hoe bepaalde softwareprogramma's gebruikt kunnen worden. In een klaslokaal met toekomstige babysitters, kan de doelstelling zijn om tieners de belangrijkste aspecten van kinderzorg te leren beheersen.
- Ontwikkel een trainingsplan. Een plan is een overzicht of een schema van hoe de training zal worden benaderd. Het omvat meestal een schema van het trainingsprogramma, de belangrijkste leerdoelstellingen en een lijst van beschikbare hulpmiddelen.
- Schat de hoeveelheid tijd in die u wilt besteden aan elke leerdoelstelling. Dit zal u met de ontwikkeling van trainingsmateriaal helpen en zal ervoor zorgen dat een zelfde hoeveelheid tijd aan even belangrijke concepten besteed wordt.
- Geef uitleg over de basisvaardigheden die men zal leren. Dit is een overzicht van wat deelnemers kunnen verwachten te leren als zij de training en het trainingsmateriaal doen. Bijvoorbeeld, in een klas voor babysitters, kunnen eerste hulp verlenen, luiers verschonen, maaltijden verstrekken aan kinderen en leren hoe met noodsituaties omgaan de belangrijkste doelstellingen zijn.
- Wijd een afzonderlijke sectie aan iedere leerdoelstelling. Bijvoorbeeld, wanneer u een online module voor babysitters maakt, wijd u een volledig hoofdstuk aan diverse EHBO-lessen.
Maak individuele lessen. In een training over software, wanneer de voornaamste doelstelling is om beroepstrainers te onderwijzen hoe zij de educatieve software kunnen gebruiken, zou elke les zich op een verschillende doelstelling kunnen concentreren. Bijvoorbeeld, één les zou leerlingen aan het doel van de beroepssoftware kunnen introduceren. De volgende les zou de functie van elke navigatieknop kunnen tonen. Een volgende les zou zich kunnen richten op hoe iemand automatische prestatierapporten kan maken, nadat de leerlingen toegewezen lessen hebben voltooid.
- Integreer visuele elementen. Gebruik grafieken, video's, tabellen en andere visuele hulpmiddelen om belangrijke concepten beter over te brengen.
- Zorg voor voldoende herhalingsoefeningen. Om aan verschillende leerstijlen tegemoet te komen, integreer herhalingsoefeningen in diverse formaten. Bijvoorbeeld, trainingsmateriaal kan juist of onjuist -of meerkeuzevragen bevatten om de inhoud beter over te brengen. Na het kijken naar een educatieve video, vraag de leerlingen om zich in kleine groepen verdelen om de inhoud te bespreken.
- Zorg voor een toets-onderdeel. Met gebruik van video's of presentaties voor de educatie van leerlingen, beoordeel leerlingen door hun te vragen om hun indrukken op te schrijven. Wanneer u een trainingswerkboek maakt, kan kennis door gebruik van quizzen worden getest.
- Vraag cursisten / leerlingen om feedback. Evalueer de doeltreffendheid van het trainingsmateriaal door de deelnemers aan het trainingsprogramma te vragen naar hun opinie. Het formulier voor feedback op trainingsmateriaal kan vragen over organisatie, duidelijkheid, verscheidenheid en nut bevatten, en kan worden gebruikt om de materialen te herzien en te verbeteren.