Ontwikkelen van een trainingsplan
Een trainingsplan is een gedetailleerd document dat richting geeft aan de planning en de levering van de training. Of u nu mensen een-op-een traint of in groepen, persoonlijk of online, een goed ontwikkeld trainingsplan maakt het mogelijk voor u om voorbereidingen te maken voor grondige en efficiënte klassen. Hier zijn een paar strategieën om een trainingsplan te ontwikkelen.
Stel uw trainingsdoelen vast
- Denk over de doelstellingen van uw organisatie na. Het doel van de opleiding kan zijn werknemers voor noodsituaties voor te bereiden, het aanbod van bedrijfsdiensten te verbeteren of de privacy van cliënten te beschermen.
- Identificeer de voordelen voor cursisten / leerlingen. Geef een overzicht van de vaardigheden, de informatie en de certificatie die de deelnemers door de opleiding te doen zullen verkrijgen. Deze kunnen beheersing van specifieke softwaretoepassingen omvatten, gedetailleerde kennis van bedrijfsbeleid en procedures, of verbeterde vaardigheden aangaande klantendienst.
Identificeer de cursisten / leerlingen
- Geef aan welke individuen en groepen aan de training zullen deelnemen. Uw training kan organisatie breed zijn, aangepast zijn voor één enkele afdeling, of specifiek ontworpen zijn voor medewerkers op instapniveau.
- Groepeer leerlingen per training type. Bijvoorbeeld, sommige leden van de organisatie kunnen eenvoudige overzichten nodig hebben, terwijl anderen, betrokken bij de voltooiing van dagelijkse taken, een uitgebreid trainingsprogramma nodig hebben.
Maak een begroting voor de training
- Identificeer noodzakelijke hulpmiddelen nodig voor de training. Video's, software, websites, werkboeken en computers zijn een aantal voorbeelden.
- Bereken de trainingskosten. Bekijk de lijst van vereiste trainingsmiddelen om te bepalen hoeveel geld u nodig zult hebben. Andere te overwegen kosten omvatten huur voor vergaderruimte, compensatie voor de trainer en werktijd van werknemers.
Selecteer de trainers
- Kies gekwalificeerde trainers. Zij kunnen voor de organisatie of externe deskundigen werken. Controleer hun kwalificaties en ervaring alvorens hun in te huren.
- Zorg dat u de vereiste kennis heeft. Als u persoonlijk de training zult geven, make zeker dat u de noodzakelijke vaardigheden en informatie heeft.
Ontwikkel de trainingsinhoud
Splits de onderwerpen in specifieke lestitels op. Bijvoorbeeld, tekstopmaak kan in 3 afzonderlijke lessen kunnen worden verdeeld: opmaak van lettertypen, alinea's en tabellen.
Betrek deelnemers in de trainingsactiviteit. Puzzels, problemen oplossen, vragen en schriftelijke oefeningen zijn manieren om taakgericht gedrag van leerlingen te bevorderen.
Gebruik verschillenden leerstijlen. Het zien van videodemonstraties, luisteren naar audio en deelnemen aan praktijkoefeningen zijn manieren om variatie in de activiteiten aan te brengen.
- Maak een overzicht van het onderwerp van de training. Wanneer u bijvoorbeeld een training geeft over productiviteitssoftware, kunnen onderwerpen het aanmaken van bestanden, tekst formatteren en het kopiëren en opslaan van dossiers zijn.
- Ontwerp lessen. Includeer in uw trainingsplan een lijst compleet met lesdoelen, specifieke activiteiten en beoordelingsplannen, die testen voor en na de les, discussies met de klas en groepsactiviteiten kunnen omvatten.
- Bepaal de beste modaliteit voor de training. U kunt de training via online instructie, videoconferenties, persoonlijke instructie of audiobestanden geven. Kies de methode gebaseerd op de doelstelling. Bijvoorbeeld, software navigatie kan het best persoonlijk of via video worden onderwezen, terwijl informatie over veiligheidsprocedures adequaat door bestanden op het web worden overgebracht.
- Ontwikkel een feedbackformulier voor de training. Vraag deelnemers om de training op diverse aspecten, met inbegrip van de aanlevering van de educatie, leeromgeving, verkregen kennis en andere relevante factoren te beoordelen.
Schets de structuur van de training
- Gebruik persoonlijke training voor detail-georiënteerde taken. Sommige taken worden het best geleerd door hen waar te nemen en hun te doen over een aanzienlijke periode van tijd. In dit geval, kan persoonlijke training geleverd in de vorm van het volgen van een ervaren persoon de beste keuze zijn.
- Train mensen in kleine groepen voor taken die interactie vereisen. Lessen over vaardigheden aangaande klantendienst, bijvoorbeeld, kunnen in kleine groepen gegeven worden, gebruik makend van rollenspel en activiteiten waarbij problemen opgelost kunnen worden.
- Train grote groepen voor overzichten. Het geven van informatie en de overzichten kan in grote groepen worden gedaan. Breek de grote groep in kleinere groepen op, indien nodig.
- Maak een tijdschema. Om nieuwe vaardigheden te leren, kan het zijn dat leerlingen 1 uur per dag voor meerdere weken moeten samenkomen. Als zij voor een bepaalde datum getraind moeten zijn, includeer deze vereiste in uw trainingsplan.
Maak een sectie voor lesvoorbereiding
Bekijk de lijst van leermiddelen opnieuw vlak voor de opleiding. Ga over elke stap van de training om ervoor te zorgen dat alle uitrusting, materialen en hulpmiddelen toegankelijk en functioneel zijn.
- Voeg een lijst met leermiddelen toe in het trainingsplan. De trainers kunnen presentatiehulpmiddelen, zoals een computer of krijt nodig hebben. De leerlingen kunnen werkboeken, trainingsgidsen, videospelers of ander materiaal nodig hebben.
- Maak een tijdlijn voor het maken van alle voorbereidingen. Bijvoorbeeld, u kunt een trainer inhuren een maand van tevoren, een vergaderingsruimte 2 weken van tevoren boeken en alle leerlingen verscheidene weken van tevoren informeren waar de training plaats zal vinden en over de benodigdheden.