Storytelling - waarom het belangrijk is verhalen uit de organisatie te kennen
7 redenen waarom het belangrijk is om de verhalen uit je organisatie te kennen
Als ik ergens kom om over storytelling te praten, hebben mensen meestal één voorbeeld voor ogen: het verhaal van Jochem de Bruin (Rabobank). Veel organisaties willen zo’n overtuigende corporate story. Dat begrijp ik goed: wie heeft er geen behoefte aan een richtinggevend verhaal dat precies vertelt wie je bent, waar je voor staat en waarmee je mensen in beweging krijgt.
Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat zo’n krachtig verhaal niet uit de lucht komt vallen. Daar gaat een intensief proces aan vooraf. Een succesfactor in dat proces is dat je precies weet wat er in de organisaties speelt: wat mensen bezighoudt, waar hun zorgen zitten en waar ze warm voor lopen.Daarvoor is het nodig dat je de verhalen uit de organisatie kent: de verhalen die daar worden verteld.
- Dat is een eerste reden waarom het belangrijk is om de verhalen uit je organisatie te kennen: ze vormen de basis voor een herkenbare en geloofwaardige corporate story.
- In een veranderproces bijvoorbeeld, geven verhalen inzicht in het verloop van het proces: Hoe staan mensen ten opzichte van de verandering? Is er weerstand? Zijn er zorgen? Zijn we op koers? Begrijpen ‘ze’ waar we heen willen? Verhalen kun je zien als de thermometer in de onderstroom. Ze geven zicht op de emoties in een veranderproces en helpen om die te hanteren.
- Op grond van het inzicht dat de verhalen geven, kun je als manager, als HRM- of als communicatieadviseur bepalen of er interventies nodig zijn en welke. Dat deze interventies goed aansluiten op de vragen uit de organisatie, maakt ze veel effectiever. Verhalen helpen je dus om meer impact te hebben.
- Een goed beeld van wat er speelt, helpt je als manager of adviseur ook om veel proactiever te zijn. Vooral communicatieprofessionals, die nogal eens laat in een proces worden ingeschakeld, kunnen hun positie daardoor enorm versterken.
- De verhalen die je verzamelt, kun je ook (geanonimiseerd) weer inzetten om abstracte informatie betekenis te geven. Een verhaal van een medewerkers dat heel mooi en concreet laat zien hoe hij inhoud geeft aan een kernwaarde als ‘wij zetten de klant centraal’, is veel overtuigender en geeft veel meer richting dan feiten en cijfers over nut en noodzaak van klantgerichtheid!
- Verhalen zijn altijd concreet en hebben van nature een verbindende werking. Bovendien worden ze gemakkelijk onthouden en doorverteld. Dat maakt ze zo krachtig in communicatieuitingen. Denk bijvoorbeeld aan speeches en toespraken. Nog een reden om verhalen uit je organisatie te halen. Ze maken communicatie-uitingen persoonlijker en krachtiger. En ten slotte: Iedereen is altijd op zoek naar ‘content’. Voor een website, voor een bedrijfsblad, een relatiemagazine, etc. De mooiste ‘content’ vormen echte verhalen van echte mensen. Wie beschikt over een goed gevuld verhalenweb, hoeft zichzelf nooit meer de vraag te stellen: ‘waar schrijven we deze maand nu weer eens over?!’
- Waarom zou je je trouwens beperken tot de verhalen uit je organisatie? Wie gericht verhalen kan ontlokken en verzamelen, kan ze ook uit de omgeving van de organisatie halen. En inzicht krijgen in hoe externe relaties de organisatie beleven. Vooruit, dat is dan een extra reden om met verhalen aan de slag te gaan!
Auteur: Annet Scheringa
Annet Scheringa van TheStoryConnection is expert op het gebied van storytelling en de verbindende kracht van verhalen in organisaties. Ze is coauteur van "Storytelling Handboek, organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers".