Werk-gerelateerd trainingsprogramma ontwikkelen
Op uw werk heeft u waarschijnlijk deelgenomen aan saaie (of misschien zelfs zinloze) trainingssessies. En nu heeft uw werkgever u opgedragen om een werk-gerelateerd trainingsprogramma te ontwikkelen voor de rest van de afdeling. Uiteraard wilt u niet dat het trainingsprogramma één van die saaie of zinloze bijeenkomsten wordt, maar hoe kan u garanderen dat de training de doelgroep bereikt? Eén methode is het gebruik van het ADDIE-model: Analyseren (Analyze), Ontwerpen (Design), Ontwikkelen (Develop), Implementeren (Implement), en Evalueren (Evaluate).
- Analyseer de leerbehoefte. Wanneer u een werk-gerelateerd trainingsprogramma ontwikkelt, zult u moeten nadenken over welke kennis, vaardigheden, en houdingen de leerlingen na voltooiing van het programma moeten hebben. Maar ook welke kennis, vaardigheden, en houdingen zij op dit moment hebben, en dan bepaalt u hoe u het verschil tussen deze zal overbruggen. U moet ook een trainingsrooster overwegen, hoe de leerlingen waarschijnlijk het best kunnen leren, en welke hulpmiddelen beschikbaar zijn.
- Ontwerp het trainingsprogramma. U zal de opleiding ontwerpen gebaseerd op de resultaten die krijgt u gedurende de analysefase. Deze fase bestaat uit het identificeren van de leerdoelen, die op zo een manier beschreven worden, dat gemeten kan worden wat de leerling na voltooiing van de training zou moeten beheersen. U zult ook bepalen hoe de cursus wordt gegeven, zoals door een instructeur in een klaslokaal, online, of een gemengde benadering. In de ontwerpfase, kunt u overzichten of storyboards maken om te helpen met de ontwikkeling van het trainingsprogramma. Wees in de ontwerpfase zorgvuldig met het gebruik van leerdoelen die kunnen worden gemeten. Doelstellingen met termen zoals weten, leren, of begrijpen zijn niet meetbaar. Vervang deze met woorden die beschrijven hoe een leerling kennis, geleerdheid, of begrip aantoont, zoals: verklaar, beschrijf, enz.
- Ontwikkel het trainingsprogramma. In de ontwikkelingsfase, gebruik de doelstellingen en andere materialen die u tijdens de ontwerpfase creëerde om het trainingsprogramma te ontwikkelen. De materialen kunnen een online trainingscomponent en materialen voor de instructeur en de leerlingen bevatten. In deze fase, kunt u ook een methode ontwikkelen om de toename in kennis, vaardigheden, of houdingen van de leerlingen te testen.
- Implementeer het trainingsprogramma. De implementatiefase wordt soms de leveringsfase genoemd. In deze fase, geeft u het eigenlijke trainingsprogramma aan de leerlingen, of deze instructie nu online, in het klaslokaal, of via een andere methode plaatsneemt. De eerste keer dat de instructie wordt gegeven wordt soms ook wel een "pilot" genoemd.
- Evalueer het trainingsprogramma. In de evaluatiefase, bepaalt u of de leerlingen de hoeveelheid kennis, vaardigheden, of houdingen hebben die u zich als doel tijdens de analysefase had gesteld. Gebruik makend van de informatie die u kreeg tijdens de evaluatiefase, kunt u meer veranderingen in het ontwerp, de ontwikkeling, en toelevering van het trainingsprogramma aanbrengen voor een volgende keer wanneer het aan leerlingen aangeboden wordt.
Cursussen train-de-trainer volgen?