Archiefmedewerker
Een archiefmedewerker archiveert correspondentie, kaarten, facturen, kwitanties en andere stukken in alfabetische of numerieke volgorde of volgens het gangbare archiefsysteem. Lokaliseert en verwijdert op verzoek gegevens uit het bestand.
- Beheert gedocumenteerde gegevens (documenten, correspondentie, medische of andere stukken) met behulp van bijv. computers of logboeken.
- Voegt nieuwe gegevens toe aan bestaande archiefstukken en maakt nieuwe archiefstukken aan.
- Verzamelt relevante gegevens voor archivering, bijvoorbeeld voor afdelingen en medewerkers.
- Onderzoekt inkomende gegevens om te bepalen hoe deze moeten worden geclassificeerd en waar deze kunnen worden gearchiveerd.
- Sorteert of classificeert informatie volgens bepaalde richtlijnen zoals inhoud, doel, gebruikerscriteria of chronologische, alfabetische of numerieke volgorde.
- Wijst identificatienummers of codes toe, legt deze vast of waarmerkt deze ten behoeve van indexering van de gegevens voor de archivering.
- Vindt en achterhaalt informatie uit bestanden op basis van verzoeken van geauthoriseerde gebruikers en, indien nodig, kopieert, dupliceert of leent documenten of andere gegevens uit.
- Houdt zicht op opgehaalde gegevens uit het archief om te garanderen dat de geleende bestanden worden geretourneerd.
- Organiseert de opslag van gegevens (bijvoorbeeld in archiefkasten, dozen, opslagmedia) volgens informatie over de classificatie en indentificatie.
- Verwijdert oude gegevens uit archiefbestanden volgens verplicht periodiek archiefbeheer.
- Voert algemene kantoorwerkzaamheden uit, zoals typwerk, bediening van kantoorapparatuur en het sorteren van de pos
Bekijk ook Archief cursussen