Prettiger communiceren: Feedback geven en ontvangen
Negatieve feedback kan voor even een behoorlijke aanslag plegen op je ego. Vooral als een mindere boodschap ronduit bot en niet tactvol wordt gebracht. In dit artikel enkele vuistregels om als ontvanger beter met feedback om te leren gaan en om slimmer feedback te geven aan anderen.
Verbeterpunten overbrengen naar de persoon die het de volgende beter nog beter kan doen. Op de afdeling, in je privé leven of tijdens dat beoordelingsgesprek met je werknemer. Dat klinkt makkelijk, maar er zijn bijvoorbeeld genoeg doorgewinterde managers die soms nog met de botte bijl hakken. Wég goed humeur bij die collega die zijn best doet. Het had zoveel beter en positiever gekund. Want die ene collega, is de andere niet. En ook de omstandigheden waarin iemand feedback ontvangt, bepalen hoe iemand op die feedback zal reageren.
Benoem eerst wat goed is, dan pas wat beter kan
Wanneer je een beoordelingsgesprek begint of wilt gaan reageren op het pakketje werk wat iemand bij je af heeft geleverd, ben jezelf dan bewust dat de aard van de eerste opmerking richting je werknemer bepalend is voor het welzijn van je werknemer gedurende het verdere verloop van het gesprek. Direct beginnen over wat fout ging, maakt de ander onzeker en kan kwetsend zijn. Benoem altijd eerst de goede dingen die je hebt gezien, hebt gehoord of hebt ervaren. Dan pas wat beter kan. Doe dit op een open manier, met een vriendelijk karakter. Laat met je stemgebruik blijken, dat de ander wordt uitgenodigd om mee te denken en wordt gewaardeerd.
Geef een positieve wending aan een verbeterpunt, door dit met positieve termen te benoemen. Iets is niet fout of slecht, zulke woorden komen vaker hard aan dan niet. Voor verbetering vatbaar klinkt al veel vriendelijker. Ook op papier. Sluit je gesprek of schriftelijke reactie af met een positieve opmerking. Zo merkt de ontvanger nog eens dat je het beste met hem voor hebt.
Val nooit iemand af in de groep
Wanneer je iemand feedback gaat geven of aan wilt spreken op zijn gedrag, doe dat dan altijd onder vier ogen. Storm met je feedback niet de afdeling op, als andere collega’s daar ook zijn. Dan voelt een collega zich al snel buiten spel gezet.
Blijf rustig en ontvang vanuit zelfvertrouwen
Loop niet weg voor opbouwende kritiek. Probeer het te accepteren en ontvang het altijd vanuit de gedachte dat je genoeg kwaliteiten hebt. Blijf rustig als je zaken hoort die je niet direct bevallen. Schiet niet in de verdediging, maar bezorg je zelf even een moment van rust waarop je adem kunt halen. Dit geeft je tijd om na te denken over hoe je verstandig kunt reageren. Vat daarna samen wat je hebt gehoord en wat je eventueel nog niet begrijpt. Geef daarna aan waar je het eens en oneens mee bent. Tot slot kun je vertellen wat je wilt gaan veranderen, om het de volgende keer beter te doen.
Een cursus vinden omtrent feedback geven is op Cursusvoor.nl niet moeilijk. Hier een aantal zoektips en een aantal voorbeelden van cursussen.
Zoektrefwoorden
Auteur: Joris van Laarhoven