Juridische secretaresse
Een juridisch secetaresse voert secretarile en administratieve taken uit in advocatenkantoren, juridische afdelingen van grote ondernemingen, vastgoed ondernemingen, rechtbanken en overheidsinstanties. Hij/zij bereidt juridische documenten en correspondentie voor, zoals dagvaardingen, klachten en gerechtelijke verzoeken. Assisteert soms ook bij gerechtelijk onderzoek.
- Prepareert en verwerkt juridische documenten en geschriften zoals aktes, testamenten, bedigde verklaringen, contracten, overeenkomsten, dagvaardigingen, klachten, hoger beroep en gerechtelijke verzoeken, vaak op basis van gedicteerde aantekeningen.
- Mailt, faxt of regelt de aflevering van juridische correspondentie aan clinten, getuigen, rechtbankmedewerkers en andere partijen.
- Beantwoordt en voert telefoongesprekken, beantwoordt vragen en stuurt clinten naar de juiste experts.
- Plant en maakt afspraken.
- Stelt kantoormemo's op en typt deze uit.
- Maakt fotokopien van correspondentie, documenten en andere gedrukte informatie.
- Woont zittingen bij van de rechtbank, gerechtelijke bijeenkomsten of onderhandelingen, zoals interviews met clinten, hoorzittingen of getuigenverklaringen en maakt aantekeningen of notulen.
- Controleert en beoordeelt uitgaande documenten en correspondentie om ervoor te zorgen dat de documenten in overeenstemming zijn met juridische procedures en grammatica.
- Organiseert en onderhoudt juridische bibliotheken, documenten en procesgegevens.
- Assisteert advocaten bij het verzamelen van informatie voor zaken en in het voorbereiden van concepten van juridische documenten.
- Bekijkt gerechtelijke publicaties en doorzoekt gegevensbestanden om gerechtelijke uitspraken te identificeren die relevant zijn voor lopende zaken, en om informatie te vinden over veranderingen in wetgeving, uitspraken van de Hoge Raad, etc.