Marketing: Focus
Marketing draait om keuzes maken en om een duidelijke focus. Zo ligt de focus van Zaleco op marketing- en verkooptrainingen voor kleine ondernemingen. Dat betekent echter niet dat je daardoor meteen beperkt wordt. Dat blijkt uit het volgende verhaal.
Het was op een maandagmorgen dat ik gebeld werd. Enigszins twijfelachtig vroeg een man mij of hij met Zaleco sprak. Ik bevestigde dat. Hij had op de website gelezen over de training waarbij je leert hoe je de koop afsluit. Hij vroeg of de training ook voor de verkoop van consumentengoederen geschikt was. Ik moest de man teleurstellen. Ik legde hem uit dat de training is bedoeld voor business-to-business. Op dat moment had ik het gesprek kunnen beëindigen, maar dat zou niet erg professioneel zijn. Immers deze meneer had een probleem en misschien kon ik hem helpen. Ik begon dus te vragen of de training voor hemzelf was of voor meer mensen. Het was alleen voor hemzelf.
Een grote onderneming
Daarna vroeg ik van welk bedrijf hij was. Hij aarzelde. ‘Tja,’ zegt hij, ‘ik werk bij een heel groot bedrijf.’ en hij noemde de naam. Impliciet vertelde hij mij dat Zaleco dus nooit met zo’n bedrijf zaken zou willen doen. Immers op mijn website staat dat ik me richt op kleine ondernemingen (tot 50 mensen). ‘Hoeveel collega’s heb je dan,’ vroeg ik hem. Hij had 5 collega’s. Daarna vroeg ik hem of hij de enige was binnen zijn bedrijf die behoefte had aan zo’n training. ‘Nee,’ zei hij ‘volgens mij worstelen nog meer collega’s hiermee.’ ‘Ik kan speciaal voor jullie een maatwerk training maken over de problemen waartegen jullie aanlopen’, zei ik. ‘Dan ga ik morgen met mijn baas overleggen of we misschien iets gezamenlijk kunnen doen.’, zei hij. Vervolgens maakten we een afspraak over wanneer ik hem zou bellen.
Angst
Een grote angst van ondernemers is om te focussen. Ze zijn bang daardoor klanten mis te lopen. Ik vind dat het juist belangrijk is om een focus te hebben. Daardoor wordt het voor jezelf en je klanten heel duidelijk wat je doet. En zo’n focus beperkt je niet zodanig, dat je nooit iets buiten die focus zou kunnen doen. Je bent ondernemer en je laat een lucratieve kans natuurlijk niet lopen.
Auteur: René van der Zaag, Zaleco training en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.