Marketingmanager
Een marketingmanager bepaalt de vraag naar producten en diensten van een bedrijf/organisatie en de concurrenten; bepaalt de potentile doelgroep klanten; ontwikkelt een prijsstrategie met als doel de winst en het marktaandeel van een bedrijf/organisatie te vergroten en tegelijkertijd de tevredenheid van de klanten te waarborgen; volgt productontwikkelingen en trends die wijzen op een behoefte aan nieuwe producten en diensten.
- Identificeert en ontwikkelt marktstrategien op basis van kennis van de doelstellingen van een bedrijf/organisatie, marktkenmerken en factoren als kosten en winstmarges.
- Evalueert de financile aspecten van productontwikkeling, zoals bijv. kostenefficintie en kosteneffectiviteit, uitgaven, subsidies voor onderzoek en ontwikkeling, rendements- en kosten-baten-prognoses.
- Bereidt presentaties voor en geeft deze aan bijv. management, klanten of pers over de marketingstrategie.
- Vertaalt de marketingstrategie in concrete acties door het ontwikkelen van operationele marketingactiviteiten en een promotiebeleid voor producten en diensten.
- Implementeert operationele marketingplannen.
- Ontwikkelt en implementeert plannen inzake communicatie, promotie en activering.
- Coacht collega's d.m.v. activiteiten zoals teambuilding, werkevaluatie, motivatie, etc.
- Stuurt (partner) agentschappen/bureaus aan bij de implementatie van marketing activiteiten
- Overlegt met andere afdelingshoofden (bijv. ontwerp, personeelsbeleid, verpakking) om de activiteiten te cordineren.
- Ontwikkelt distributiestrategien (bijv. verkennen van nieuwe distributiekanalen, uitzoeken van de beste kanalen t.b.v. de gekozen strategie, etc.).