Medewerker hypotheken
Een medewerker hypotheken ondervraagt de leningaanvrager om informatie te verkrijgen, onderzoekt de achtergrond van aanvragers en controleert referenties, bereidt leningspapieren voor en stuurt de bevindingen en documenten door naar de beoordelingsdienst. Hij/zij kijkt leningdossiers na op volledigheid en werkt de transacties af tussen de leningsinstelling, leners en verkopers zodra een lening wordt goedgekeurd.
- Controleert en analyseert informatie en onderzoekt of de informatie in leningsaanvragen of verkoopsovereenkomsten correct is.
- Voert gesprekken met aanvragers van leningen om persoonlijke en financile gegevens te achterhalen en assisteert hen bij het gereedmaken van aanvragen.
- Stelt documenten op en maakt dossiers voor leningen, zoals verzekeringsformulieren, leningformulieren en belastingaangiften.
- Beantwoordt vragen van klanten en geeft hen advies over leningen en transacties.
- Informeert klanten over de goed- of afkeuring van hun aanvraag, bijv. via e-mail, telefoon, of in persoon.
- Registreert aanvragen voor leningen of kredieten, leninginformatie, uitbetalingen of andere relevante informatie, bijv. met behulp van de computer.
- Bereidt leningaanvragen, verkoopdocumenten, juridische documenten, brieven, formulieren, cheques, etc. voor en vult deze in, met de hand of m.b.v. een computer.
- Geeft klanten toelichting en uitleg over leningen en terugbetalingschema's.
- Berekent, controleert en corrigeert fouten in rente, hoofdsom, maandlasten, afsluitprovisie of andere relevante gegevens, bijv. m.b.v. computers of rekenmachines.
- Controleert de waarde van het onderpand van de klant, zoals bijv. een huis of object, door bijv. een taxateur in te schakelen.