Klantgerichtheid: Spreek de taal van de klant
Ik was, samen met mijn vrouw, een lang weekend in Istanbul. Deze prachtige stad aan de Bosporus ligt op de grens van Europa en Azië. Het is dan ook een smeltkroes van verschillende volken. Zo zie je er Aziaten, Afrikanen, Europeanen en mensen uit het Midden-Oosten. De Turkse bevolking is heel vriendelijk en open. Je kunt ze heel gemakkelijk aanspreken om de weg te vragen. Ze zijn dan zeer behulpzaam. Helaas spreekt niet iedereen Engels, dus ga je automatisch over op handen en voetentaal.
Propper
Turken zijn een heel ondernemend volk. Overal wordt handel gedreven. Je hebt er natuurlijk de winkeltjes, maar het leukste is toch wel als je een bazaar opgaat. De winkeltjes zijn bontgekleurd door de vele kleurrijke producten die ze er verkopen. Voor mij was het onmogelijk incognito over zo’n bazaar te lopen door mijn West-Europees uiterlijk. Dat betekent dan ook dat je overal wordt aangesproken. De openingszinnen zijn heel creatief en regelmatig liep ik dan ook lachend verder. Op een bazaar kun je verwachten dat je voortdurend wordt aangesproken. Echter als we wat wilden gaan eten, werd je ook voortdurend aangesproken door zogenaamde ‘proppers’. Als westerling ben je dat niet gewend. Eén ding viel me op. De proppers proberen in te schatten uit welk land je komt en vervolgens spreken ze je in die taal aan. Voorzichtige proppers spreken je in het Engels aan. De waaghalzen doen een gooi naar je nationaliteit en spreken je in je moederstaal aan. Jammer alleen dat we geen Duitsers zijn…
Verkooptip
Zodra een propper ons in het Engels of Duits aansprak, waren ze kansloos. We voelden ons niet aangesproken. Dat gebeurt ook in ons dagelijks leven. Zodra een inkoper met een verkoper spreekt en de verkoper spreekt zijn taal niet, is ‘ie kansloos. Spreek dan ook de taal van de klant: jargon, intonatie, tempo, volume, etc. Voor het jargon is het nodig je te verdiepen in de belevingswereld van de klant. Voor de andere aspecten van communicatie zijn goede communicatievaardigheden nodig.
Auteur: René van der Zaag, Zaleco trainingen en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.