USP: Unique Selling Point
Velen van ons kennen de afkorting USP oftewel Unique Selling Proposition (of Unique Selling Point). In het Nederlands wordt het EVA of exclusief verkoopargument genoemd. Het is in de jaren ’40 van de vorige eeuw ontstaan in de advertentiewereld. Het staat voor hét onderscheidende element van jouw product / dienst ten opzichte van die van de concurrent. Wie kent niet ‘Smelt in je mond, niet in je hand’, de unique selling proposition van M&M’s?
Wat is jouw USP? Daarbij zijn twee opmerkingen te plaatsen. Ten eerste zou het eigenlijk geen USP moeten zijn, maar UBP: Unique Buying Point. Zoals ik vaker verkondig, gaat het in de verkoop niet om wat de verkoper wil, maar het gaat om de klant. Dus wat zou het exclusieve koopargument van jouw product of dienst kunnen zijn? Wie weet dat beter dan jouw klanten? Vraag je klanten dus waarom ze bij je kopen. Het is helemaal niet raar om dat aan je klanten te vragen. Vaak voelen ze zich zelfs vereerd. Verzamel alle argumenten en probeer daarin een grote gemene deler te vinden.
Verkooptip
Ik had twee opmerkingen bij USP en bij het tweede punt ben ik nu aanbeland. Die grote gemene deler bevat dan wel echt iets unieks. Laat vage termen als service en kwaliteit achterwege. Er is geen serieus bedrijf dat geen kwaliteit levert. Er is geen serieus bedrijf dat geen service levert. Dus kies iets concreets en iets onderscheidends. Dus als ICT bedrijf zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: wij maken van complexe ICT vraagstukken optimale werkomgevingen (zie KMC Solutions BV). Hoe concreter, des te beter. Vraag door als je klanten antwoorden geven als service en kwaliteit. Vraag dan naar voorbeelden waaruit bleek dat je service verleende. Succes ermee!
AUTEUR: RENÉ VAN DER ZAAG, ZALECO TRAININGEN EN ADVIES
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.