Sales management
€3300, aangeboden door Excellent Commerciele Trainingen
Resultaten realiseren met een sterk opererend salesteam
Onder begeleiding van experts wordt u in deze vijfdaagse salesmanagement training geleerd hoe u uw salesteam optimaal kunt inrichten, aansturen en beter kunt laten verkopen. Een unieke salesmanagement training; anno nú. Moderne inzichten en zeer ervaren trainers helpen u future-proof te worden in het leidinggeven aan salesteams.Â
Doelgroep
De training 5-star salesmanagement is voor directeuren, commerciële directieleden en salesmanagers.
Highlights
U heeft als salesmanager 4 rollen. Deze rollen zijn: manager, ondernemer, coach en leider. Deze salesmanagement training helpt u optimaal te functioneren in deze 4 rollen:Â
- Als manager brengt u structuur en leert u eisend te zijn. Werken en verkopen volgens afspraak.
- Als ondernemer leert kosten te drukken en op de juiste manier te investeren, dus resultaten realiseren.
- In uw rol als coach bouwt u aan relaties met uw verkopers en leert u hen naar de top te coachen. Conversie verbeteren (een beter resultaat door ontwikkeling van verkoopvaardigheden van verkopers).Â
- Als leider leert u hoe u heldere lijnen uitzet en de uitgezette koers implementeert. Inspelen op trends en de uitgezette koers implementeren.
Programma training Salesmanagement
5-star salesmanagement is gebaseerd op de 4 rollen van salesmanagers en op logische sales principes (wetmatigheden). Verkoopresultaat hangt vaak af van een aantal principes (wetmatigheden) die u een beslissende voorsprong geven. Per rol presenteren we kort een salesprincipe en daarna volgt direct het programma van de training. Â
Dag 1Â Het principe van "mensen doen hun probleem"
- Uit dit principe blijkt meteen dat verkoopresultaat geen toeval is. Als u als salesmanager de verkeerde dingen onderneemt, dan krijgt u ook de verkeerde resultaten.
- Effectieve managers doen alleen dingen die juist en belangrijk zijn. Attitude en voorbeeldgedrag is waar het om draait op deze dag; we worden bewust van ons gedrag en het effectief beïnvloeden van onze omgeving.
09:30 Start training - thema: kick off
- Kick off en ontwikkelcontract: u legt uw ambitie vast in een statuut, het kompas voor de komende 4 maanden.
- Trends, speelveld, kerntaken, verantwoordelijkheden van de salesmanager.
- Effectief salesmanagement: wat zijn de 4 principes?
- Wat bepaalt uw gedrag als salesmanager? Wat is de werking van ons referentiekader? En vanuit welke basisattitude handelen wij?
- De waarde van voorbereiding.
- Ontwikkeling eigen actieplan voor de tussenliggende periode. U maakt uw huidige verkoopproces (customer journey) transparant om na dag 2 tastbare doelen (de norm / kritieke prestatie-indicatoren) te koppelen aan moments of truth. Â
17:00 Einde training
Dag 2 Het principe marktdruk  Â
- "Meer afspraken met gekwalificeerde prospects = meer offertes = meer omzet."Â De salesforce heeft als doel te verkopen tegen een goede marge. Dat lijkt simpel, toch hebben verkopers vaak een te lage effectiviteit, ze bezoeken onvoldoende gekwalificeerde prospects. Het marktoffensief is slap, verkoopkansen blijven onbenut.
- Wat is de balans tussen cijfermatig inzicht in de performance van individuele verkopers en zelfsturing?
09:30 Start training - thema: manager
- Deze dag staat uw rol als manager centraal.Â
- Het missie-actie model voor het vertalen van de missie in salesdoelen - zonder subjectiviteit.
- Hoe brengen we structuur en focus? Een eenvoudig en waardevol dashboard met een permanente routine op ritme, omzet, ratio en norm.
- Zelfsturing &Â accountability:Â hoe laten we onze verkopers verantwoordelijkheid nemen over eigen prestaties en successen?
- Wat moeten we doen in de salesfunnel om onvoldoende effectiviteit te voorkomen? Hoe brengen we de balans in investeren in strategische prospects en verkoopresultaat op de korte termijn?
- Feedback krijgen en geven.
- Solide gesprekstechnieken en effectieve communicatie in beoordelings- en functioneringsgesprekken.Â
- Omgaan met stressachtige situaties.
- Ontwikkeling eigen actieplan de tussenliggende periode. De nadruk ligt op het ombuigen van niet halen van targets. Onder deskundige begeleiding van de trainer/consultant* zorgt u voor inrichting van een rapportage systeem, dashboards, win-room (effectieve verkoopvergaderingen), nieuwe disciplines en/of joint visits.
17:00 Einde training
Dag 3Â Het principe conversieÂ
- "Meer kwaliteit op "moments of truth" levert meer verkoopresultaat." Middelmatige accountmanagers leveren een te lage kwaliteit van salesuitvoering waardoor omzet verloren gaat.
- Salescoaching draagt direct bij tot verbetering van de conversie (stijgende resultaten door betere skills). Goede  skills resulteren in: terugdringen van de verkooptijd, een hogere orderwaarde, meer orders en een hogere instroom van nieuwe klanten.
09:30 Start training - thema: coach
- Op dag 3 ligt de nadruk op de rol van coach.Â
- Op "moments of truth" komt het er op aan. Â Daar wint of verliest uw accountmanager.
- De eerste stap in skill coaching. Skill coaching zorgt ervoor dat uw accountmanagers de juiste impact maakt op dat "moment of truth."
- Een belangrijke introductie op pipeline coaching. Pipeline coaching heeft als doel een continue en stijgende orderintake met name bij kansrijke prospects.
- Onmisbare vaardigheden rondom deal coaching, een focus op conversieverbetering offerte/deal.
- Begrijpen van overtuigingen door het gebruik van vragen.
- Variëren in coachingstijlen wat zorgt voor benut potentieel, volume en sales effectiviteit.
- Validatie en certificering voor een duurzame salesperformance.
- Ontwikkeling eigen actieplan in de tussenliggende periode. Centraal staat het verbeteren van marktdruk (meer omzet door juist klantcontact). U maakt een root cause analysis om prestatieproblemen te identificeren en met behulp van de vaardigheden van dag 4 te bespreken en op te lossen.Â
17:00 Einde training
Dag 4 Het principe kanalen
- "De cost of sales kunt u significant reduceren met een betere keus van verkoopkanalen."Â Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven koppelt klantgrootte niet effectief aan verkoopkanalen.Â
- Ontcijfering van de selectie van doelgroepen en het hanteren van rendabele verkoopkanalen op die segmenten (bijvoorbeeld online, bezoek, telefoon) draagt direct bij aan de winstgevendheid.Â
09:30 Start training - thema: ondernemer
- Op dag 4 staat uw rol als ondernemer centraal.
- Insights om de cost of sales te reduceren met diverse kanalen en middels segmentatie.
- Hoe brengen we ons verkoopteam slim in kaart en hoe pakken we de uitdagingen aan?Â
- Waar ligt onze focus? Bij de verkopers in de oranje / rode zone, of bij de champions van morgen?
- Welke revitalisering is nodig om in bestaande teams skills, ritmes en conversie op de norm te krijgen?Â
- Hoe dringen we ondoelmatige bezoeken terug door prestaties te controleren op een motiverende manier?
- Retentie en winstgevendheid verbeteren door juist om te gaan met uitdagende besprekingen en groepsonderhandelingen: Hoe te onderhandelen wanneer u met een groep te maken heeft?Â
- Het verkopen van een idee naar boven: waarom is dit belangrijk en hoe dat te doen?
- Prestaties controle en crash management (terugvoeren van mijn verkoper naar de afgesproken waarden en lijn op een constructieve manier).
- Ontwikkeling eigen actieplan de tussenliggende periode. Centraal staat het ontwikkelen van een sterk marktoffensief door verhoging van het aantal bezoeken en/of calls en criteria vast te stellen voor bezoeken. Tevens bouwt u een optimaal salesritme en een business case voor het potentieel in volume, marge en saleseffectiviteit.
17:00 Einde training
Dag 5Â Het principe "the bad money drives out the good money"
- (Minderwaardige munten verdrijven volwaardige munten). Geformuleerd als salesprincipe zegt het dat leiders zich te weinig bezighouden met strategie omdat de waan van de dag te veel aandacht opeist.
- En als de strategie niet optimaal is ingericht ontstaat een lage synergie. Veel verkopers besteden op momenten dat ze bij klanten een bezoek hadden kunnen brengen tijd aan administratieve handelingen, of nog erger hopeloze conflicten met andere afdelingen. Een duidelijke en heldere lijn optimaliseert de synergie tussen afdelingen.Â
09:30 Start training - thema: leider
- Deze dag ligt de nadruk op uw rol als leider; hoe haakt u aan op trends en hoe implementeert u veranderingen?
- Een heldere strategie formuleren - een stap verder in het missie-actie-model.
- Wat zijn de beste manieren om de koers te communiceren?
- De uitgezette koers implementeren en moeilijke beslissingen communiceren.
- In toenemende mate bent u "Chief Talent Officer"Â en moet u een droom team kunnen bouwen. Hoe doet u dat?
- Welk DNA wilt u in uw salesteam? Welke salesgedragingen zijn nodig om de missie te behalen? Hoe kunt u uw mensen aanspreken op routine, skills en de nieuwe cultuur? Â
- Wat is uw executive allure? Welk vermogen heeft u om op korte termijn geloofwaardigheid als leider op te bouwen richting relevante stakeholders.Â
- De gedragsgrafiek en politiek. Variëren in stijlen en het vermogen om te schakelen in multidisciplinaire samenwerking en lateraal management.
- Change management.
- Conflictmanagement: 4 stijlen om met conflicten om te gaan.
- Presentatievaardigheden, spreken in het openbaar.Â
- In de win-room voor de laatste feedback.
17:00 Einde training, borrel
* Deskundige coaching door een trainer/consultant als uw persoonlijke coach, is niet opgenomen in het trainingstarief. U kunt naar wens sessies inkopen.
Trainingsduur
Deze training bestaat uit 5 dagen van 09.30 uur tot 17.00 uur.  Praktische toepassing tussen de trainingsdagen 3 tot 5 weken. Deelnemers kunnen de training Sales management 2 volgen 3 tot 6 maanden na deze training.
Intake
Voorafgaand aan het programma vindt een intake plaats om de leerbehoefte af te stemmen en het leerproces al te starten. De training is sterk gebaseerd op de ervaring en casuïstiek die u als deelnemer meeneemt. Mocht uit uw intake blijken dat deze training niet aansluit bij uw ervaring en/of leerdoel, dan zullen we u een passend alternatief aanraden.
Trainen in kleine groepen, gericht op uw leerdoel, met veel praktijk!
Trainingen van Excellent vinden altijd plaats in kleine groepen van niet meer dan 10 personen.
De training Sales Management bestaat voor 70% uit praktijkopdrachten (ook met audiovisuele middelen), is nooit bedreigend, maar altijd opbouwend. U zit dus niet alleen te luisteren, u gaat actief aan de slag! De trainers van Excellent zullen zoveel mogelijk de theorie van de lessen toespitsen op bestaande situaties in uw werkomgeving. Daardoor kunt u na de training meteen aan de slag met het geleerde.
Excellent heeft bovendien de mogelijkheid voor een compleet op uw bedrijf toegespitste in-company-training, voor wie maatwerk wil.
Certificaat als bewijsstuk
Na het succesvol doorlopen van de Sales Management training, krijgt u van ons als bewijsstuk een fraai uitgevoerd certificaat.
Open training én in-company
Onze Sales Management training kunt u volgen als open training, op een van onze trainingslocaties. Daarnaast bieden we u ook de mogelijkheid om deze training te organiseren als een speciaal op uw bedrijf toegespitste in-company-training.
Naar aanleiding van specifieke wensen van organisaties en beroepsgroepen, hebben we deze training inmiddels aangepast en toegespitst voor verschillende branches, zoals de Zorg, de Financiële Dienstverlening en de Juridische branche.
Unieke 'niet goed geld terug' - garantie. U loopt geen enkel risico!
Misschien vraagt u zich af of deze sales management training bij u past. Sluit deze training aan op mijn behoeften? Kan ik straks ook daadwerkelijk uit de voeten met datgene wat ik leer? Het kiezen van een training is lastig. U moet tenslotte investeren in iets waarvan u nog niet zeker weet of het inderdaad waardevol voor u is.
Om die reden bieden we u een 'niet goed geld terug' - garantie. Als u na afloop van de eerste trainingsdag concludeert dat deze training niet aansluit bij uw verwachtingen, dan krijgt u het volledige aankoopbedrag retour.