Didactische structuur
Een herkenbare structuur vergroot de kans dat er een succesvol leereffect ontstaat bij de gegeven lessen, cursussen of trainingen. Structuur zorgt ervoor dat een hoeveelheid informatie sneller inzichtelijk wordt. De volgende lesstructuur wordt veel gebruikt:
De kop van een les is de zogenaame 'advanced organizer', bestaande uit:
- het kennis maken met de nieuwe groep;
- het aangeven van het doel van de les en de werkvormen die gebruikt zullen worden;
- het eventueel ophalen van de voorkennis van de cursisten (diagnostische vragen);
- motiveren van het onderwerp;
- presenteren van het leerdoel;
- maken van afspraken;
- controleren van het beginniveau;
- verifiëren van de verwachtingen;
- concentreren van de aandacht
De romp beslaat het grootste gedeelte van de les:
- de daadwerkelijke instructie;
- het begeleiden van het leerproces; vragen stellen;
- het oproepen van het geleerde; opdrachten laten maken;
- feedback geven;
- presenteren van de leerstof;
- reageren op vragen;
- zorgen voor opdrachten;
- controle van de voortgang.
De Staart is de afsluiting van de les:
- samenvatten van de aangeboden informatie;
- herhalen van de belangrijkste boodschap;
- verstrekken van (eind-) opdrachten, t.b.v. synthese van de diverse onderdelen;
- bespreken van praktijkimplementatie, t.b.v. transfer naar praktijk;
- afsluiten, evalueren en bedanken.