Loopbaantips - besparen op het werk
Werkt u bij een bedrijf dat in zwaar weer verkeert? Ga dan niet bij de pakken neerzitten maar help de ondernemer besparen. De kans dat het bedrijf de crisis overleeft wordt daarmee groter. Bovendien toont u aan dat u een onmisbare kracht bent in het bedrijf die niet zomaar vervangen kan worden.
Hierbij wat tips waar je als werkgever en werknemer aan kunt denken:
- Neem klantenkortingen eens onder de loep: Hoeveel korting geef je weg aan klanten en zakelijke relaties? Zit die korting tegenwoordig standaard bij de prijs inbegrepen of wordt daar nog iedere keer flink over onderhandeld. Zeker in mindere tijden zijn veel ondernemers geneigd om hoge kortingen te geven om zo toch de opdracht binnen te hengelen. Waak er echter voor dat je het geheel niet zo goedkoop maakt dat je er (bijna) niets aan overhoudt of er zelfs bij inschiet. Het terugdringen van kortingen kan daarom een lucratieve manier zijn om meer geld te creëren zonder te bezuinigen.
- Interne ideeënbus: Zorg dat je met al het personeel nadenkt over mogelijke bezuinigingen. Werknemers weten vaak als geen ander waar het meeste geld wordt verspild en hoe het economisch voordeliger kan. Zo wordt ook meer draagvlak voor de bezuinigingen gecreëerd.
- Externe ideeënbus: Vraag eens aan je klant wat hij graag anders ziet binnen het bedrijf. Zit de klant bijvoorbeeld wel te wachten op alle tijdrovende en dure extra services die jullie als bedrijf aanbieden? Grote kans dat er een aantal kostenposten uitkomen waar jullie op kunnen bezuinigen of die je zelfs helemaal kunt wegstrepen, omdat de klant er geen behoefte aan heeft of blijer is met een voor jou goedkopere oplossing.
- Vervang dure software: Staat bij jullie op het bedrijf overal het hele Microsoft Officepakket op de pc's? Dat kan aardig duur zijn. Tegenwoordig zijn er tal van goedkopere alternatieven. Kijk eens goed rond voordat je weer de nieuwste Microsoftupdate koopt. Zo is er bijvoorbeeld het gratis Open Office of de zakelijke variant Star Office (waar je betaalt voor extra service). Ook zijn de online applicaties in opkomst waarmee je met cloud computing veel geld kunt besparen.
- Kantoorartikelen: Je hebt nu eenmaal pen en papier nodig om te schrijven. En ook die nietjes kun je niet zonder. Maar het kan allemaal wel efficiënter. Nu denk je misschien dat één nietje niet het verschil maakt, maar op het moment dat 100 man zuiniger omgaan en meer b-merken gebruiken, kan het jaarlijks toch al snel een paar honderd euro schelen. Daarom een aantal tips om te bezuinigen op kantoorartikelen:
- Koop in het vervolg merkloze kantoorartikelen (denk aan pennen, papier, nietjes, paperclips, schriften, enveloppen etc.)
- Stel op iedere computer in dat er automatisch dubbelzijdig wordt geprint. Werknemers verzoeken om dubbelzijdig te printen, zijn ze al snel weer vergeten
- Zet de kleurenprinter achter een (digitaal) slot en geef enkel medewerkers toegang die het daadwerkelijk nodig hebben voor hun werkzaamheden
- Maak een prijsvergelijking van zaken die je uitbesteedt, zoals schoonmaak- of koeriersdiensten. Houd een inkoopboekje bij, zodat je de prijzen altijd bij de hand hebt
- Plaats minder vaak kleine bestellingen bij leveranciers. Zo bespaar je op de verzendkosten en de interne facturenstroom
- Om effectief te kunnen bezuinigen kan het nuttig zijn om een cursus inkoop te volgen.