Marketingtips - Linkedin als marketingtool
Heb je LinkedIn nog niet opgenomen in je online marketing mix? Kijk dan even naar wat statistieken:
- LinkedIn heeft meer dan 110 miljoen leden, waarvan 2,5 miljoen Nederlanders
- Iedere seconde treedt er een nieuw lid toe.
- Managers van alle Fortune 500 bedrijven zijn leden van LinkedIn.
1. Creëer een netwerk en start dan een groep
Een marketingstrategie opzetten voor LinkedIn bestaat uit twee belangrijke stappen. Maak eerst een persoonlijk account aan en bouw aan een netwerk van contacten. Gebruik je visitekaartjes, je Outlook-conctacten, e.d. om zoveel mogelijk kennissen en relaties in je LinkedIn netwerk te krijgen. En vergeet niet te dat alle medewerkers van je bedrijf ook deel uitmaken van je netwerk. Vraag klanten van uw bedrijf om aanbevelingen in je profiel te schrijven. Zodra dit persoonlijke account is ingesteld, maak dan een groep aan voor je merk. Binnen je groep, kun je dan beginnen met discussies, nieuwtjes, het plaatsen van vacatures en het maken van subgroepen.
2. Haal zoveel mogelijk uit je profiel
Voor de community LinkedIn, zal jouw profiel het eerste zijn dat ze zien.worden dit eerste item zien en ze zullen deze behandelen zoals iedere andere landing page. Om optimaal te profiteren van je profiel:
- Hyperlink met behulp van trefwoorden. Neem relevante URL's in je profiel, en gebruik links met 'anchor' teksten. Bijvoorbeeld, in plaats van "Mijn blog" kun je een trefwoord gebruiken om het te beschrijven. Bijv. "SEO en Online Marketing Blog."
- Gebruik trefwoorden in beschrijvingen. Dat geldt ook voor de samenvatting, specialiteiten, ervaring en alle andere beschrijvingen.
- Plaats een afbeelding in je profiel. LinkedIn is immers een social media-kanaal. Dus voeg zo veel persoonlijk tintjes als mogelijk toe om jouw betrokkenheid te tonen en een gezicht aan het merk toe te voegen voor klanten.
- Voeg links toe: zorg dat je blog of website links in je profiel toevoegt.
3. Maak gebruik van Third-party applicaties
Vandaag de dag zijn er tal van toepassingen van derden ter beschikking om jou te helpen meer uit LinkedIn te halen. Bijvoorbeeld:
- Box.net: Voeg links toe naar bestanden, zoals cv's
- Slideshare: Deel zakelijke presentaties en demo's met je netwerk
- Company Buzz: Monitor berichten op Twitter over je merk of andere onderwerpen
4. Update regelmatig en ben betrokken bij gesprekken
Marketing en Linkedin zijn te vergelijk met marketing en je blog, Twitter of Facebook: hoe meer activiteit en interactie, hoe beter de resultaten. Update regelmatig je profiel met de LinkedIn-status-functie. Maak gebruik van de LinkedIn groepen en laat je expertise zien. Heb je iets nodig? Vraag dit dan aan je netwerk.
5. Promoot je profiel
Om je LinkedIn netwerk uit te breiden moet je deze promoten, net zoals andere marketingkanalen.
- Plaats een link naar je profiel op je website en blog,
- Zet een link in je e-mail handtekeningen en zelfs op visitekaartjes.
- Zorg ervoor dat je profiel geoptimaliseerd is voor belangrijke en relevante zoekwoorden.
- Sluit je profiel niet teveel af, zodat zoekmachines de inhoud kunnen vinden