Marketingtips - Spam: wat wel mag
Een spambericht is een electronisch bericht dat u ongevraagd ontvangt. Als de inhoud commercieel (verkopen van een product of dienst), ideëel (voorleggen van een denkbeeld of aandacht vragen voor een ideaal of overtuiging) of charitatief (een goed doel vraagt om een bijdrage) is, dan is er sprake van spam. Spam ontvangt u als volgt:
- via e-mail
- via sociale netwerk websites, zoals Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn
- via een mobiele telefoon (sms of mms)
- via de fax
- via de telefoon, wanneer u wordt gebeld door een automatisch oproepsysteem (een computer)
- via een ander elektronisch kanaal (de techniek van het internet is volop in beweging)
Het belangrijkste kenmerk van een spambericht is dat er geen toestemming is gegeven om het bericht te ontvangen.
Er zijn 4 regels:
- U moet voorafgaand expliciet toestemming vragen
- U kunt een adressenbestanden gebruiken waarin is vastgelegd dat men expliciet toestemming gegeven heeft
- U moet uw identiteit als verzender noemen
- U moet een afmeldmogelijkheid bieden
Ongevraagde berichten en ondernemingen
Ondernemers of bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen kunnen hiervoor toestemming geven. Dat doen ze door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Daarbij staat precies vermeld voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen. Zo kan een bedrijf aangeven reclame voor computerspullen te willen ontvangen. Daarmee is het verzenden van alle andere soorten informatie naar dat adres verboden.
Wat mag er nog meer?
U mag nog steeds telefonisch bedrijven benaderen, de zogenaamde koude acquisitie. U mag ook nog steeds bedrijven (onaangekondigd) bezoeken. U mag ook per post uw prospect benaderen. Kortom ondanks de anti-spamwetgeving blijven er genoeg mogelijkheden over om prospects te benaderen. Dat het steeds lastiger wordt om een prospect geïnteresseerd te krijgen, zorgt ervoor dat er een steeds groter beroep wordt gedaan op de verkoopvaardigheden van uw verkopers. Echter die kunt u trainen.
Auteur: René van der Zaag, Zaleco trainingen en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.