Marketingtips - Wat is je doelgroep?
Als ik aan mensen vraag wat marketing is, krijg ik vaak de volgende antwoorden: “reclame, advertenties, folders, etc.” Op mijn beurt zeg ik dan dat deze dingen slechts een deel zijn van marketing. Wat de mensen noemen, heet eigenlijk marketingcommunicatie (of promotie). Maar marketing bestaat uit meer dan alleen promotie. Marketing is gebaseerd op de 4 p’s: product, prijs, plaats en promotie. Tegenwoordig zijn er nog meer p’s, maar die zijn meestal afgeleid van de originele 4 p’s. Het draait bij marketing dus niet alleen om de p van promotie.
Heb je de 4 p’s goed ingevuld, dan ben je er nog niet. Naast de 4 p’s gaat het bij marketing ook om doelgroepen. Je kunt een fantastisch idee of product hebben, maar heb je er geen doelgroep voor, dan heb je geen afzetmarkt. Veel beginnende ondernemers hebben goede ideeën of producten, maar vergeten na te denken over de doelgroep. Heb je de doelgroep heel precies geformuleerd, dan is het een stuk gemakkelijker daarop je 4 p’s af te stemmen.
Zweten en stamelen
Zo sprak ik een ontwerper. Hij ontwierp tastbare producten, zoals buggy’s voor kinderen. Hij wilde voor zichzelf beginnen. Dus vroeg ik aan hem aan wie hij zijn diensten wilde gaan verkopen. Heel vaag zei hij: producerende bedrijven die ontwerpers nodig hebben. Dus vroeg ik hem wat voor soort bedrijven dat dan zijn. “Productiebedrijven”, zei hij. De term productiebedrijven is heel breed, dus vroeg ik of hij bepaalde productiebedrijven op het oog had. Hij begon te zweten en te stamelen. En zo stelde ik hem nog wat vragen. Uiteindelijk kwam hij er achter dat hij er nog niet goed over nagedacht had. En gaf hij toe dat hij nog wat werk te doen had. Het gekke was dat hij over zijn bedrijfsnaam, logo, slogan ed. wel al tot in detail had nagedacht. Een goed idee, product of dienst is geen garantie voor succes. Uiteindelijk is het je doelgroep die bepaalt of je succesvol zult zijn.
Auteur: René van der Zaag, Zaleco trainingen en advies
Zaleco geeft verkoop en marketing trainingen speciaal gericht op kleine ondernemers in de regio Rotterdam. Je leert er op een natuurlijke manier verkopen. Dat betekent dat je de klant centraal stelt en dat je op een respectvolle manier met hem omgaat.