Logistiek manager
Logistiek is het geheel van organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van de goederenstroom van beginproduct tot eindproduct. Dit alles dient uitgevoerd te worden met als doel aan de marktbehoeften te voldoen tegen zo optimaal mogelijke kosten. Het is de taak van de logistiek manager dit zo efficiënt en effectief mogelijk te plannen en ten uitvoer te brengen.
- Plant de strategie voor de procesactiviteiten van het bedrijf (transport, opslag en distributie) ten behoeve van de klanttevredenheid.
- Ontwikkelt en implementeert operationele procedures voor de ontvangst, behandeling, opslag en verzending van goederen en materialen.
- Zorgt ervoor dat er systemen genstalleerd zijn voor de monitoring van de goederenprocessen (bijv. geautomatiseerd voorraadbeheer, systemen die inzicht geven in levertijden, transportkosten en evaluaties van prestaties.)
- Cordineert en controleert logistieke processen.
- Cordineert en alloceert beschikbaar personeel afhankelijk van de (veranderende) vraag.
- Legt contacten en onderhandelt met andere afdelingen, leveranciers, fabrikanten, transportbedrijven, klanten en detaillisten.
- Monitort de kwaliteit, kosten en efficintie van logistieke processen, bijvoorbeeld door het analyseren van data.
- Analyseert logistieke problemen, lost deze op en plant verbeteringen.
- Houdt zicht op en reageert op invloeden van buitenaf, zoals wetgeving, relevante regelingen en klantbehoeften.
- Plant, ontwikkelt en implementeert relevante gezondheids- en veiligheidsprocedures met betrekking tot het transport en opslag van goederen.