Cursus verandermanagement
Cursussen verandermanagement zijn in veel gevallen relevant voor een manager. In elke organisatie is er wel eens sprake van een verandering. Denk bijvoorbeeld aan een fusie of een reorganisatie. Ook kleinere vormen van veranderingen zijn te vinden in een organisatie. Zo kunnen bedrijfsprocessen veranderen, waardoor werknemers bijvoorbeeld anders te werk moeten gaan. Welke veranderingen goed zijn voor een organisatie of hoe een verandering invloed kan hebben op een organisatie, wordt behandeld in een cursus verandermanagement.
In een cursus verandermanagement staat over het algemeen de praktijk centraal. Hoe kunt u in uw vak inspelen op veranderingen? Wat u in de cursus verandermanagement leert, kunt u direct meenemen naar uw organisatie. De theorie wordt namelijk gekoppeld aan praktijksituaties. Zo wordt bijvoorbeeld behandeld welke veranderfases er zijn en wordt er ook bekeken of u die terugziet in uw eigen organisatie.
Thema’s die aan bod kunnen komen bij een cursus verandermanagement:
- Veranderingsprocessen structureren
- Veranderfasen
- Veranderstrategie
Carrièreperspectief ‘cursus strategisch management’
Wanneer u als manager deze cursus volgt, hoeft u geen externe verandermanager of een adviesbureau in te schakelen. U bent nu zelf in staat om met veranderingen om te gaan en om in te spelen op de gevoelens van medewerkers. Veranderingen liggen vaak gevoelig, maar zolang u daar op de juiste manier mee omgaat, hoeft dat geen problemen te veroorzaken.
Interessante cursussen
Een interessante verandermanagement cursus is bijvoorbeeld de cursus 'Kwaliteit- en verandermanagement van Avans Plus, de cursus ‘Verandermanagement’ van de NTI of de ‘Masterclass verandermanagement’ van de LOI.
Zoek in cursusvoor.nl met het trefwoord: Cursussen verandermanagement
Niet alleen op het gebied van verandermanagement kunt u cursussen volgen. De keuze in management cursussen is reuze. Wilt u snel en gemakkelijk een overzicht van mogelijke management cursussen die u kunt volgen? Maak dan gebruik van de zoekmachine van cursusvoor.nl.
Tips voor verandermanagement
- Maak een overzicht van de geplande veranderingen. Stel een veranderingsportfolio op: een lijst van alle gewenste veranderingen voor de komende 6 tot 12 maanden. Deze lijst met projecten, programma’s en initiatieven vormt uw uitgangspositie.
- Stel een verantwoordelijke aan. Stel iemand aan die verantwoordelijk is voor alle veranderingen.
- Strategische afstemming. Zorg ervoor dat elk voorstel, elk project en elk initiatief tot verandering in het plaatje van uw strategie past. Dit noemt men ‘strategische afstemming’ ofwel strategic alignment. Zo voorkomt u dat er geld wordt uitgegeven aan ideeën die ontstaan uit lokale en tijdelijke frustraties. Investeringen in ondersteunende afdelingen, kunnen zo eerst afgezet tegen het inzetten van datzelfde geld voor strategische doelen.
- Het projectbureau. Zorg dat er ter ondersteuning van de verantwoordelijke een centrale plek is waar alle gegevens over de veranderingen (budgetten, planning e.d.) wordt verzameld en informatiestromen worden gecoördineerd. De centralisatie van alle informatie zorgt voor een stroomlijning van initiatieven, acties en reacties. Een projectbureau heeft goed zicht op de successen en de mislukkingen dichtbij en kan daarom controlerend en corrigerend optreden.
- Change request management. Change request management verschaft de ruimte voor nieuwe ideeën. De initiatieven die werden opgesteld in richtlijn 1 kunnen na enige tijd immers achterhaald zijn, terwijl nieuwe zich zullen aandienen. De kans bestaat dat oorspronkelijk geplande projecten moeten worden opgeofferd of uitgesteld, aangezien budgetten niet onbeperkt zijn. Houd goed voor ogen wat het nieuwe project gaat kosten, welk budget er resteert en welke resources er nog zijn. Op elk van die vragen moet u een gefundeerd antwoord kunnen geven.
- Benefit management. Benefit management is: het opstellen van business cases. Dit behelst het identificeren, optimaliseren en monitoren van de verwachte opbrengsten van een verandering, met het doel de beoogde opbrengsten te realiseren en te maximaliseren.
- Een middel, geen doel. Governance is geen doel, maar een middel. Snel handelen en beslissen kan grote voordelen opleveren, maar af en toe afwijken omwille van pragmatisme moet kunnen – op voorwaarde dat de afwijkingen schriftelijk worden vastgelegd.
- Het geheel is meer dan de som der delen. Soms is sprake van tegenstrijdige belangen. De projectmanager die het hardste roept, krijgt vaak de resources die hij nodig heeft – ten koste van een ander project. Het volume bij het roepen is nochtans geen goed criterium voor het stellen van prioriteiten. Het realiseren van het complete veranderingsportfolio is belangrijker dan het succes van één specifiek project. Degene die de verantwoordelijkheid draagt voor de verandering dient hier voor te zorgen.
- Geld, geld, geld. Zorg voor een degelijke financiële onderbouwing. Maak een onderscheid tussen investeringen en operationele kosten.
- Eenduidige rapportage. Zorg voor éénduidige rapportage. Er dient één bron van informatie zijn voor het veranderingsmanagement, één verzamelpunt waaraan iedereen rapporteert en dat de managementrapportering verzorgt.